28 آوریل 2022 - خواب سالم یک نیاز فیزیولوژیکی اساسی است. در غیاب آن، تعداد بی شماری از فرآیندها در بدن می توانند به طرز وحشتناکی دچار مشکل شوند. مشکلات مزمن خواب با اختلالات سلامت روان، بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع 2 و چاقی و سایر بیماری ها مرتبط می باشد.

با این حال، دستیابی مداوم به خواب عمیق و ترمیمی لازم برای سلامت فیزیولوژیکی مطلوب و اوج عملکرد شناختی به دلیل سبک زندگی، عوامل محیطی و بیولوژیکی می تواند، دشوار باشد.

یکی از گیج کننده ترین سوالات در بیولوژی خواب این است که چگونه خواب عمیق توسط مغز تنظیم می شود. پاسخ می تواند به روشن کردن راه های جدید برای کاهش مشکلات خواب کمک کند. اکنون، یک مطالعه ی جدید توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد در VA Boston Healthcare System، سرنخ های مهمی را در مورد این معمای طولانی مدت ارائه داده است. این کار که روی موش ها انجام شد و در 26 آوریل در Nature Communications منتشر گردید، ناحیه ای را در مغز شناسایی کرد که نوسانات امواج دلتا را تنظیم می کند. امواج دلتا، سیگنال‌های الکتریکی هستند که از طریق نورون‌ها منتقل می‌شوند و در طول عمیق‌ترین مراحل خواب آرام، ایجاد می‌شوند. این سیگنالها مشخصه خواب ترمیمی هستند.

این تیم تحقیقاتی مستقیما روی نورون‌ها در تالاموس، ناحیه‌ای از مغز که از میان بسیاری از عملکردها، خواب و بیداری را تنظیم می‌کند، کار کردند. محققان با استفاده از تکنیک ویرایش ژن  CRISPR-Cas9، ژنی را مختل کردند که پروتئینی را که به انتقال دهنده عصبی بازدارنده GABA متصل می شود، کد می کند. این پروتئین هدف داروهایی است که خواب را تقویت می کنند. اختلال در این ژن در مدل های موش باعث افزایش فعالیت امواج دلتا و افزایش خواب عمیق در حیوانات شد.

اگر این یافته ها در سایر مدل های حیوانی تکرار و تایید شوند، می توانند زمینه ای را برای طراحی درمان هایی ایجاد کنند که این پروتئین را به دقت هدف قرار دهند، تا خواب عمیق را القا کنند.

دکتر Radhika Basheer، محقق ارشد این مطالعه، و دانشیار روانپزشکی در HMS و VA بوستون، گفت: یافته‌های ما نشان‌دهنده گام مهمی در تعیین پایه مولکولی تنظیم خواب است و به یک استراتژی دارویی جایگزین برای ترویج خواب طبیعی و ترمیمی اشاره دارد.

او افزود: ما در این زمینه، به شدت به درمان های جدید نیاز داریم. داروهای بی خوابی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که ابزار مهمی برای درمان بی خوابی مداوم هستند، دارای معایب شناخته شده ای هستند. بسیاری از این داروها در به خواب بردن سریع افراد خوب عمل می کنند، اما همچنین تمایل دارند فعالیت امواج دلتای ترمیمی را کاهش دهند. بنابراین، در حالی که چنین داروهایی باعث به خواب رفتن می شوند، اما خوابی که آنها ایجاد می کنند لزوماً ترمیم کننده نیست.

دکتر بشیر که همراه با دکتر ریچی براون، استادیار روانپزشکی در HMS این مطالعه را رهبری کرد، افزود: ما معتقدیم که یافته‌های ما زمینه را برای توسعه ی دسته جدیدی از داروهای خواب فراهم می‌کند که می‌توانند با تقویت نوسانات امواج دلتا، امکان حفظ خواب عمیق را فراهم کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220428/Study-offers-critical-clues-into-longstanding-mystery-of-deep-sleep.aspx